Research pod lupą, czyli jak szukać informacji do tekstów

Wszyscy wiemy, jak trudno napisać dobry tekst. Pewnie każdemu zdarzyło się siedzieć nad pustą kartką papieru, bez planu, pomysłu i chęci. Dlatego poprosiłam Agatę Adamczewską, która teksty pisze zawodowo, żeby zdradziła swój sekret i powiedziała, jak zdobywać wartościowe informacje do tekstów.

W pracy z tekstem kluczową rolę ogrywa nie sam etap pisania, ale zbierania rzetelnych informacji i tworzenia planu na treść. To często od niego zależy, czy finalnie powstanie interesujący artykuł, dobry tekst na firmową stronę WWW, czy nawet skuteczna oferta sprzedażowa. Jak zatem zrobić research? Sprawdź kilka niezawodnych sposobów i narzędzi copywritera.

Wyszukiwania informacji warto uczyć się od dziennikarzy. By napisać dobry tekst, niekoniecznie trzeba zamieniać się we wnikliwego autora artykułów śledczych, ale można ułatwić sobie zadanie i skorzystać z kilku niezawodnych technik. Przede wszystkim trzeba zaakceptować fakt, że praca nad tekstem składa się z kilku etapów. Pierwszym z nich powinno być przemyślenie tematu – o czym będę pisać, do kogo i jaki cel chcę uzyskać.

Taki wstępny plan pozwala zebrać i poukładać myśli, a także utrzymać spójną argumentację. Research to kolejny podstawowy etap, którego nie ma sensu przyśpieszać ani pomijać. Im bardziej skomplikowany i fachowy temat podejmujesz, tym więcej czasu będziesz potrzebować na znalezienie ciekawych danych. Dobra wiadomość jest na szczęście taka, że informacji z powodzeniem możesz szukać w sieci. Przygotuj odpowiednie słowa kluczowe do swojego tematu i działaj. Pracę możesz ułatwić sobie na kilka sposobów.

Szukaj potwierdzenia dla argumentów

Gdy masz do przygotowania artykuł ekspercki, np. na firmowego bloga, musisz pamiętać o tym, że stwierdzenia, które dotyczą zjawisk, faktów, trendów itd. powinny być poparte solidnymi argumentami. Przykładowo, gdy prowadzisz biuro nieruchomości i chcesz napisać na blogu o tym, jak zmieniały się ceny mieszkań w ostatnim roku i jakie prognozy czekają nas na najbliższy czas, wykorzystaj raporty i badania rynkowe. Sprawdź też, co o tym temacie w ostatnim czasie pisały media. Musisz zwrócić uwagę na daty tych publikacji, by były aktualne, a tekst możesz wzbogacić o własny komentarz i np. analizę transakcji w Twojej firmie. Jeśli ograniczysz się jedynie do ogólnych stwierdzeń, które nie będą miały solidnego oparcia w faktach, możesz stracić wiarygodność.

Znajdź więcej niż jedno źródło informacji

Masz już pomysł na treść, zabierasz się za szukanie potrzebnych informacji i znajdujesz dwa ciekawe artykuły w Twoim temacie. Choć to pozwoli Ci wstępnie zapoznać się z zagadnieniem, nie oznacza, że wystarczy do napisania tekstu. Im trudniejszy i bardziej „ekspercki” temat, tym więcej wysiłku musisz włożyć w znalezienie solidnych źródeł.

Co więcej, nie ograniczaj się do wyszukiwarki Google. Sprawdź, co o danym temacie można znaleźć także w mediach społecznościowych. Całkiem sprawną wyszukiwarkę ma np.: YouTube, Facebook i LinkedIn czy aplikacja Ask, która odpowiada na najczęściej zadawane pytania internautów.

Nie każde źródło prawdę Ci powie – weryfikuj dane!

Internet to potężne źródło wiedzy, jednak nie wszystkie informacje są w nim prawdziwe lub aktualne. Oznacza to, że nie możesz sięgnąć po pierwszy artykuł z wyszukiwarki i się na niego powołać. Staraj się docierać głębiej. Jeśli potrzebujesz solidnych danych, szukaj jak najnowszych badań i raportów szanowanych instytucji – uczelni wyższych, firm doradczych i badawczych.

Co ciekawe, by znaleźć pracę naukową, nie musisz od razu biec do biblioteki. Wiele z nich jest dostępnych w PDF-ie i zupełnie za darmo w sieci. By je znaleźć, musisz zaprzyjaźnić się z wyszukiwarką. Co więcej, na wiele pytań odpowiedzi lepiej szukać po angielsku, bo często w tym języku dostępnych jest więcej ciekawych i stosunkowo nowych źródeł.

Zasięgnij opinii eksperta

Gdy szykujesz się do pisania na trudny lub bardzo specjalistyczny temat, a nie jesteś w nim ekspertem, skonsultuj się z osobą, która wie o tym temacie wszystko (lub prawie wszystko).  Oczywiście wcześniej przygotuj się do rozmowy, miej spisane pytania i skup się na temacie. Gwarantuję Ci, że jeśli znajdziesz odpowiednią osobę, dowiesz się więcej niż z jakichkolwiek spisanych źródeł.

Kop jeszcze głębiej i nie bój się książek

Gdy szukasz informacji, nie ograniczaj się do wyszukiwarki Google. Spróbuj wpisać słowa kluczowe Twojego tematu w aplikacji BuzzSumo, a otrzymasz wyniki najczęściej lubianych, udostępnianych i komentowanych artykułów. Przyjrzyj się komentarzom czytelników, może wśród nich znajdzie się trop na ciekawy wątek. Nie bój się też książek, bo w nich kryje się mnóstwo wartościowej wiedzy. Pamiętaj jednak, że nie każda publikacja będzie dobrym źródłem, szczególnie gdy została wydana wiele lat temu, a Ty potrzebujesz nowych danych.

Potrzebujesz więcej informacji o copywritingu lub chcesz zamówić tekst na blog firmowy? Sprawdź moją stronę internetową: www.copyforcorpo.pl.

Wpis gościnny, autorką jest: Agata Adamczewska, copywriter i właścicielka Copy for Corpo.